نقره کوب
نقره کوب

نقره کوب

تابستانانه

برای من که دانشم درباره ی فلسفه در کلمه ی "هیچ" خلاصه میشد دنیای سوفی فرصت خوبی بود تا آگاهی اندکی درباره ی تاریخ فلسفه به دست بیارم، دنیای سوفی نوشته ی یوستین گردر در هر سنی که باشید شما رو به دنیایی جادویی وارد می کنه تا در کنار یک دختر و استاد فیلسوفش چیزهای تازه یاد بگیرید، با سیر تفکرات انسان ها از دوره ی آفرینش اساطیر تا زمان حال آشنا بشید، دغدغه های اصلی مردم هر عصر رو بشناسید و به طرح و جواب سوال های بنیادین بشر بپردازید و در ضمن همه ی اینا با فلاسفه ی اعصار مختلف آشنایی کسب کنید از سقراط و دموکریت تا سارتر و فروید...

***

دو سه سال پیش حسابی شریعتی خوان بودم، قلم دلنشین به همراه نگاه تازه ش به دین و انسان برام جذاب بود، بهم اجازه میداد فارغ از تعصب و جمود فکری به مقولات این چنینی فکر کنم. به یاد اون ایام و شاید هم به تحریک کتاب قبلی ای که معرفی کردم تصمیم گرفتم چندتا از کتاب های دکتر شریعتی رو که قبلا گرفته بودم و نخونده رها کرده بودم مطالعه کنم.

دوتای اولی بازگشت به خویشتن و علی حقیقتی بر گونه ی اساطیر:

انسان نیاز به بودن پرومته دارد. اما پرومته نیست. می سازیم و همین ساخته شده ی دست خودمان را می پرستیم و دوستش داریم و به آن می اندیشیم و در ما احساس ایجاد می کند و در ما آن نیاز دائما تشنگی مان را تا حدی تخفیف می دهد.


*پرومته رب النوعی که برای رهایی انسان از رنج آتش را از از سرزمین خدایان میدزد و به زمین میاورد و به تاوان این کار در بند می شود تا کرکسی همواره جگر او را بخورد.

***

نفرت احساس خوبیه، گرمه، محکمه، مطمئنه، درست بر عکس عشق. در نفرت آدم شک و تردید به دلش راه نمیده. هرگز. من هیچ احساسی به وفاداری نفرت ندیدم. تنها احساسیه که به آدم خیانت نمی کنه.


آدم خوب و بد وجود نداره فقط اعمال بد و خوب وجود داره و در بینشون مخلوقاتی که وول میخورن...


دومین نمایشنامه ای که از اریک امانوئل اشمیت می خوندم با عنوان "عشق لرزه" فارغ از نگاه ادبی، اشمیت خیلی روان شناسانه روابط بین آدم ها رو ترسیم می کنه.

***

حالم؟! به نسبت قبل بهتر 

نظرات 3 + ارسال نظر
مسلم جمعه 26 مرداد 1397 ساعت 18:00 http://paeizaan.blogsky.com/

خو غمگین نخون دختر خوب
بکش بیرووون

نه دیگه تو ترکم:))))))))))

مسلم پنج‌شنبه 25 مرداد 1397 ساعت 23:24 http://paeizaan.blogsky.com/

کتاب و فیلم های مربوط به دغدغه هات و فکرات بخون و نه اون کتابایی که بقیه می گن مثلا کتاب خوبیه
کتاب خوب اونه که بهت مربوط باشه

مشکل همین جاست
سلیقه ی خودمو می شناسم
غمگین پسند!
برای همین فهمیدم این چند روز که دور و ور هیچ کتاب و فیلم و آهنگی نرفتم بهترم اتفاقا

مسلم سه‌شنبه 23 مرداد 1397 ساعت 15:09 http://paeizaan.blogsky.com

شاید دارم دیوونه میشم :))))
شما هم کتاب درمانی می کنید :) دلتون گرفته باشه به کتاب پناه میارید
همیشه به حال خوب و خوش

دیوونگی ولی خوب دردیه:)
آره فکر کنم
کتاب درمانه یا هیزم اضافه کردن نمی دونم البته

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.